16 maj 2007

Uppsala-Stockholm tisdag kväll

Sent igår eftermiddag begav jag mig på ett tjänsteärende till Stockholm. Jag skulle först hämta ut en extra biljett i SJ:s kassa, och hamnade hos Lillian i kassa 1.

Det är förstås bara en gissning, men om man jobbar så långsamt som Lillian, då måste man väl nästan ha bonus för att skrämma över kunderna till internet och kreditkortsautomaterna? Det uppstod högljudda irriterade samtal i kön när avgångstiden 16.40 närmade sig. Medan jag själv tittade nervöst efter luckor i andra kassor såg jag ärkesossen Birgitta Dahl. Hon gjorde en förfrågning angående biljetter på tåget till nästa fredag.

När jag sedan, ett antal timmar senare skulle åter till Uppsala påträffade jag som en händelse (m)-pampen Gunnar Hedberg bekvämt tillbakalutad på en soffa invid spår 3. Efter avgång 22.10 observerade jag honom sedan inne på tåget, i samspråk med partikamraten Per Bill. Bill var spik nykter och utan barnvagn denna resa. Han tog sedan en brännare hem till villan i Kåbo.