28 maj 2007

Tre gamla män

Eftersom en del besökare tyckte att min roliga historia om den sverigedemokratiska 6 juni-paraden inte var särskilt kul för de som är sverigedemokrater tänkte jag berätta en ny historia där SD inte framstår i löjets skimmer.

Det satt tre gamla män på en bänk i parken och filosoferade över hemligheten med att bli gammal:

- För min del, sa den första som var kristdemokrat, har jag följt ett mycket enkelt recept. Jag har aldrig rökt och aldrig smakat en droppe starkt. Så har jag också fått uppleva min 87-årsdag.

- Jag har fyllt 91, sa den andre som var miljöpartist, och det är tack vare en sträng diet under alla år på vetegroddar, honung och varm mjölk.

- När jag fyllde 18, sa den tredje som var sverigedemokrat, sa min far till mig att om jag ville få ut lika mycket av livet som han fått så skulle jag kedjeröka svarta cigarrer, dricka massor med starksprit och stöta på så många brudar jag orkade. Och jag har följt hans råd till punkt och pricka.

- Fantastiskt, sa kristdemokraten och miljöpartisten och sneglade avundsjukt på sverigedemokraten, som faktiskt såg ut att vara äldst i gänget men samtidigt den gladaste och mest virile.

- Och hur gammal är du?

- Tjugotre.