16 augusti 2007

SD och säkerheten

Mitt råd igår kväll till alla presumtiva SD:are att avstå från att engagera sig i Sverigedemokraterna har fått blodet att koka på många SD-aktivister. Man anklagar mig för att förringa brottet mot Martin Kinnunen och hans sambo, för att håna och vara skadeglad samt för att jag ställer mig på Afa:s sida.

Jag är inte rädd för att uttrycka mig provokativt, och har gjort det många gånger tidigare. Om man verkligen läser vad man skriver ser man ju också hur jag ständigt ger SD rent praktiska tips om hur man borde agera för att hålla god säkerhet. Efter gårdagen, efter dådet i Abrahamsberg tycker jag faktiskt att man borde tänka efter en gång till: Det är inte Jimmie Åkesson som begår brott mot sina aktivister, men har han ändå inte ett garantansvar som partiledare för landets mest kontroversiella politiska parti?

Man kan inte med förledande demagogi suga in allt från tonåringar och uppåt, för att sedan lämna dem vind för våg när den militanta vänstern slår till. Sent om sider verkar det som om Åkesson, så ateist han är, nu "kryper till korset". I dagens Aftonbladet offentliggör han att partiet tillsatt en säkerhetssamordnare, och han säger att man från partiets sida aktivt kommer att jobba med paret Kinnunens säkerhetssituation. Det tog honom "bara" två år...

Vems ansvar är det om inte Åkessons? Eftersom polisen inte gjorde ett smack trots anmälningar från Kinnunen om de upprepade och mycket allvarliga hoten den senaste tiden är det inte mer än rimligt att anta att man gjorde "high five" inne på Bergsgatan igår efter dådet. Man har den politiska klassens stöd; trots allvaret i gårdagens dåd har detsamma inte lett till mer än spridda notiser i medierna idag.

Vill man agera konstruktivt i den uppkomna situationen då måste man agera nu. Om partiets gräsrötter vill sitt eget bästa, då får man lov att köra över Åkesson! Tillsätt den säkerhetschefstjänst som blev vakant senast vid reorganiseringen av SD Riks 2003. Rekrytera sedan säkerhetspersonal, varför inte under namnet "författningsskyddet", för att illustrera Säpo:s allmänna oduglighet och partipolitiska funktion? Var inte byråkratiska utan "fatta beslut" direkt i SD Jämtland, i Abrahamsberg eller var det nu kan behövas.