27 november 2005

Pestböld

Under det senaste sammanträdet i kommunfullmäktige i Karlskrona gick s-ledamoten och förre distriktsordföranden i SSU herr Magnus Manhammar upp i talarstolen och talade om Sverigedemokraterna:

- Det är en pestböld. Det är inget vi ska ha här.

Jaha, det var konstruktivt sagt. Jag undrar vilket syfte han sade detta? En något sånär intelligent människa skulle ju inte säga detta ens nere i Blekinge, om han har som syfte att jaga ut detta andra parti ur kommunfullmäktige. I Karlskrona vet redan de flesta samhällsintresserade att lokale SD-ledaren Richard Jomshof har yrkesförbud på grund av politisk åskådning. Ytterligare kränkningar ger bara fler diskreta sympatiyttringar.

Jag berömmer mig av att ha minne som en elefant. En av de saker jag minns är valrörelsen 1976, när Olof Palme mötte Torbjörn Fälldin i den klassiska debatten i Scandinavium. Debatten sändes i TV och den allmänna meningen var att den överklassige, förfinade och intellektuelle Olof Palme krossade den ångermanländske bondgubben Torbjörn Fälldin, och att den sistnämnde nu inte skulle ha någon chans i valet.

Konstigt nog visade attitydmätningarna från sifo att TV-tittarna höll Fälldin som vinnare. Den närmast förnedrande behandlingen från Palme hade givit sympatierna till Fälldin. Vad jag menar här är att om socialdemokraterna gör sitt bästa för att bokstavligen mobba Jomshof och SD:arna i Karlskrona, då gör de sannolikt också sitt bästa för att öka SD:s numerär i kommunfullmäktige vid valet nästa år.