13 november 2005

Strömhopp till ND att vänta

Som alltid i dylika situationer går utvecklingen snabbt inom den nationella rörelsen, när nu den sverigedemokratiska partistyrelsen bestämt sig för att ge respass till Jimmy Windeskog. Redan idag uttalar sig Windeskog för Sydsvenskan, och varslar om övergång till nationaldemokraterna.

– Jag vet inte var jag hamnar, men jag ska träffa deras partiorganisatör Marc Abramsson, säger Windeskog till tidningen.

Precis som jag kunnat berätta tidigare är det fler som är på väg ut ur SD. Windeskog förvånar genom att utveckla detta i detalj för Sydsvenskan.

– Jag tror att Weine Berg och Joakim Larsson ligger riktigt dåligt till. Och Johan Rinderheim.

Sannolikt har Windeskog, Berg och Larsson redan slutit hemliga pakter och överenskommelser, för att få bästa möjliga villkor av ND, om det nu är där man till slut hamnar. Sedan ligger det förvisso i den sverigedemokratiska partiledningens intresse att göra sig av med även Rinderheim, om man har tänkt att fortsätta i orubbat bo.

Men att Windeskog nämner Rinderheims namn för Sydsvenskan är nog snarast ett sätt för den förstnämnde att tvinga Rinderheim i önskad riktning ("to force his hand"). Oavsett vad Rinderheim själv planerat - och något definitivt beslut har han ännu inte fattat - kommer nu uttalandet till Sydsvenskan att tolkas av particentralen i Lund som att Rinderheim redan är en förrädare. Misstänkt är han ju redan tidigare, på grund av förhållandet med en nära släkting till ovan nämnde Abramsson.

Allra bäst för sverigedemokraternas trovärdighet som ett nytt, modernt nationalistiskt parti vore om även förre partiledaren Mikael Jansson ombads lämna partiet. Enligt vad jag förstår kommer partiledningen dock att försöka behålla Jansson, eftersom ND annars skulle få en alltför stor förstärkning, och på vissa håll kunna störa den sverigedemokratiska valkampanjen nästa år. Janssons roll blir alltså att "agera drivankare" inom de sverigedemokratiska veteranleden.