20 november 2005

Reinfeldt vill öppna gränserna helt

Nyheten för dagen i moderata Svenska Dagbladet: Fredrik Reinfeldt vill se "en global lösning på svenska arbetsmarknadsproblem", vilket enligt honom är liktydigt med fri arbetskraftsinvandring. Reinfeldt känner så stor tillförsikt i denna fråga att han hoppas på den som direkt valfråga 2006.

Intervjun med Reinfeldt ägde rum i Danmark, där som bekant väsentliga skärpningar i den danska "utlänningspolitiken" inträtt sedan Dansk folkeparti blivit den borgerliga tvåpartikoalitionens stödparti. Reinfeldt försöker finna inspiration hos den starka borgerliga regeringen i Danmark, men tar klart avstånd från deras flyktingpolitik: "Det skulle inte kunna växa fram i Sverige. Det är ett annat klimat här, som mer utgår från att människor som kommer från andra länder är [sic!] problem".

Jag tittar lite på siffrorna för att se vad hr Reinfeldt kan hjälpa den vanlige svensken med. Det visar sig att officiell statistikxls uppger runt 284 000 personer som öppet arbetslösa i oktober 2005. Vidare ser jag att totalt 26,7% av alla i vuxen ålder befinner sig utanför arbetsmarknaden. Jag orienterar mig snabbt vidare till Platsbanken, där jag får veta att det just nu finns 13 000 jobb lediga i Sverige.

Om jag nu går ett steg till och betänker moderaternas stöd för EU:s tjänstedirektiv, vilket skulle ta bort alla kvarvarande skydd för lönenivåerna på svensk arbetsmarknad, samt moderaternas ständiga krav på chocksänkta sjukförsäkringsnivåer, så inser jag att Svenskt Näringslivs långvariga finansiering av det moderata partiet inte gått spårlöst förbi. Knut Wicksells odödliga ord ringer i mina öron: "Regeringen hävdar mer eller mindre ensidigt sina dynastiska intressen och söker uppnå egna ekonomiska fördelar."

Efter hundåren med Göran Persson pekar allt på att vi nästa år får ett regeringsskifte, där har vi även vetenskapligt kungsord - eftersom valforskarna vid Göteborgs universitet intygat detsamma. Som gammal högerman bär det mig emot att säga detta, men med Reinfeldt i spetsen för regeringen kommer vi att få se baggböleri i dess politiska form mitt framför våra ögon.