25 november 2005

Mer socker, billigare tandläkare

SDU-ordföranden Martin Kinnunen kritiseras internt för att han inte är "någon riktig nationalist" utan en moderat. Obekymrad om detta bloggar Kinnunen idag om sockerbranschen i EU, och den nyligen beslutade avregleringen:

"Andra kommer med invändningar om att vi nu kommer få mindre svenskt socker i affärerna. Det är för mig irrelevant. Det är inte rimligt att svenskarna ska tvingas betala mer för sina produkter än vad de behöver. Klåfingriga politiker bör hålla sig så långt borta som möjligt och svensken ska tillåtas köpa de produkter den efterfrågar till marknadsmässiga priser."

Ha, ha...ja, jag blir riktigt full i skratt! Kan det bli mycket moderatare? Få se om Weine Berg vågar sig på att blogga tillbaka mot Kinnunen i denna fråga. En ytterligare lustighet finner jag när jag efter att ha läst Kinnunens postning går vidare till Tony Wiklander.

Kinnunen välkomnar alltså billigare socker. Och vad skriver då partivännen Wiklander om? Jo, billigare tandläkare genom utbyggd tandvårdsförsäkring (så att folk har råd att laga hålen som kommer med ökad sockerkonsumtion) ! Hand i handske. Efter att ha varit lite skeptisk mot vad jag uppfattar som dogmatisk nyliberalism hos Kinnunen håller jag nog ändå med Wiklander i sak: Tandförsäkringen borde integreras i den allmänna sjukförsäkringen.