15 november 2005

Björn Söder skriver om bibelsyn

Kyrkomötesledamoten och sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder skriver idag i sin blogg att han undertecknat ett lekmannaupprop, som protesterar mot kyrkomötets homovigselbeslut. Söder skriver att han gjort detta "eftersom (han) anser att äktenskapet inför Gud bara kan vara mellan en man och en kvinna. Uppropet är också ett stöd till de präster som vågar stå upp för att Guds ord gäller även idag."

Genom sin evangelisk-lutherska inställning i den här frågan ser Söder ut att blåsa till strid mot kyrkomöteskollegan Gabriella Johansson (sd), som i Världen Idag före kyrkovalet gav uttryck för en interkontextuell bibelsyn på vänsterkanten, och bl.a. sade

"Jag ser Bibeln som en vägledning som det kan var svårt att förhålla sig till nu i en ny tid. Det finns saker som kan vara svåra att ta till sig...Mycket är himla svårt att förhålla sig till. Jag tror att Jesus var en historisk person och jag tror på en viss övernaturlighet. Men jag har svårt att ta till mig att allt vad som står i Bibeln har relevans i dag...Det viktigaste är hur man lever och hur man förhåller sig till varandra. Att man håller sig bokstavligen till Bibeln tycker jag är mindre viktigt."