31 juli 2007

Heil

Jag har suttit och lyssnat igenom en del Mengaldiskussioner i SD 2003, och hittade den här dråpliga telefonkonversationen mellan mig och dåvarande partiledaren Mikael Janssons personlige sekreterare vid slutet av året.

- Nä, jag tyckte Jimmy betedde sig så fruktansvärt illa här, mot Jansson också. Jag smällde till han säkert tjugo gånger.
- Mot Jansson?
- Han stod med högerarmen uppe - det gjorde han ju mot dig med!- Jaa...nästan det första som händer när man kommer ner till kansliet, då får man partihälsning av Jimmy Windeskog.
- Njaee...
- Var Jansson med på...han var väl inte där då?
- Ja. Jansson var med på Bavaria...sa det här som börjar på SH. Tyska.
- Mot Jansson?
- Det första han gjorde när Jansson satte sig i bilen.

Själv lämnade jag Sverigedemokraterna vid nyåret 2004 under åberopande av 1) samarbetet med Mengal, och 2) de obefintliga reaktionerna i partitoppen mot Windeskogs nazibeteende. Vad gjorde Jansson? Han kunde uppenbarligen inte bry sig mindre om att en hög partifunktionär hälsar honom med tyska hälsningen. Såvitt är känt har han t.o.m. förnekat att Windeskog sträckt högerarmen mot honom.

Trots vetskapen om allt detta hade herrar som Söder och Åkesson inget emot att föreslå Jansson till omval som partiledare vid RÅ 2004.