16 december 2006

Varför ej bli sosse

Häromdagen uppmanades jag av (s)-bloggaren Martin Tunström att gå med i socialdemokraterna och påverka, istället för att sitta och klaga på att sossarna svikit arbetarna.

Om jag nu haft några inklinationer på att bli sosse så har jag idag - äntligen - funnit ett motargument till herr Tunström. Det rör sig om ett citat från Bent Falbert, chefredaktör för danska dagstidningen Ekstra Bladet, och påvisar att en, enda individ har noll påverkan på SAP och dess politiska kurs:
Det är med socialdemokratin som med sköldpaddan. Den rör sig, men man är inte säker på om den går framåt eller bakåt.

PS. Citatet kan till viss del förklara frestelsen för vissa individer att aktivera sig i Sd eller andra riktigt små partier. Där kan fortfarande den enda individen ha synlig påverkan på vart partiet går. När jag själv gick med i Sd tog det bara något halvår så satt jag i partistyrelsen.