15 december 2006

Postning nr 1 000

Fyrverkeri!!Som en av de mest välpublicerade svenska bloggarna når Objektiv SD-blogg med denna postning över tusenstrecket!

Bloggen försöker att hålla sig intersubjektiv, d.v.s. i dagligt tal "objektiv". Eftersom jag själv varit aktiv på hög nivå och under en längre tid inom Sverigedemokraterna, och eftersom jag inte är en lallande politisk dåre, anser jag mig kunna bidra med mer initierade inlägg om SD än de flesta andra.

Till en början försökte bloggen bekämpa SD för att partiet inte oförtjänt skulle inta en plats inom det politiska systemet där det blockerar nya, seriösa och livskraftigare initiativ. Efter valet 2006 ändrades denna linje, på grund av att SD nu blivit så etablerade att man kommer att finnas kvar i den ena eller andra rollen under en längre tid inom svensk politik. Slaget var alltså till hälften förlorat. Nu och framgent är linjen att blogga politiskt om SD och ge konstruktiv kritik. Detta betyder dock inte att jag återigen håller på SD; personligen tänker jag fortfarande rösta på andra parti/-er.

Den direkta anledningen att bloggen kom till var att jag i maj förra året satt och kollade runt på nätet och plötsligt upptäckte att aktive Jocke Larsson skaffat sig en bloggerblogg. Detta fick mig att omedelbart regga en egen bloggerblogg, för att vara beredd att möta den mannens infantila politiska infall. Lustigt nog ledde mitt eget bloggande med täta påhopp på bl.a. Jimmy Windeskog senare till att även Windeskog började blogga, vilket i sin tur (oundvikligen) ledde till hans egen uteslutning ur SD.

Bloggen föddes 12 maj 2005, och den första postningen innehöll dessa ord:
Intressanta saker händer i det parti som kom på åttonde plats i förra riksdagsvalet. Ny partiledare och förbättringar i partiprogrammet vid partikongressen i maj 2005. Tyvärr passade man på att vid samma kongress anta ett 33-punktsprogram som många skulle kalla fascistiskt.

Granskning inleds.