01 februari 2006

Skillnad mellan folk och fä

Jag läser i Aftonbladet att Migrationsverkets utredare kommit fram till att det inte var oetiskt att fira en avvisning med champagnekalas (Solna) och tårtkalas (Kristianstad). Ingen skugga får falla över maktens kvinnor och män: Idag är det ju tydligen helt OK t.o.m. att kalla folk som ser ut som Migrationsverkets klientel för "djävla svartskallar". Man får som tjänsteman på Migrationsverket också behålla jobbet om man skäller ut en blind irakier för att han inte ser en i ögonen ordentligt.

Det är en helt annan sak om det finns antydan till systemkritik. För egen del fick jag höra av Arbetsgivarverket, såsom de slutgiltigt bestämde sin talan, att jag skulle ha varit ständigt jävig, om jag år 2000 hade fortsatt jobba på Utlänningsnämnden. Jag hade nämligen då en (passiv) post som suppleant i Sverigedemokraternas partistyrelse.

Det hade varit kul om det idag gått att protestera mot pampväldet, maktmissbruket och den rena korruptionen. Men idag känns det som att Sverigedemokraterna spärrar vägen för sådana åsiktsyttringar. Får partiet de väntade 1,5% i valet får vi hoppas att de fortfarande aktiva lägger ner för gott och lämnar plats för seriösare alternativ.