13 juni 2006

SVT 24: Åkesson på vandring till Canossa

Jimmie Åkesson i Korseld på SVT 24. Aldrig har väl en svensk partiledare varit så kategoriskt på defensiven? Efter att ha lyssnat på den 25 minuter långa intervjun med Åkesson frågar man sig vad som skiljer sverigedemokraterna (SD) från folkpartiet. Är inte Åkessons assimilation ungefär samma sak som Leijonborgs och Björklunds integration? Vad säger SD:s nyfunna vänner i den kristna högern (och Björn Söder, för den delen) om ateisten Åkessons under intervjun uttalade mening att en muslim är en lika svensk svensk som en luthersk svensk? Våga stå för dina åsikter, Åkesson, och öka därigenom din trovärdighet hos väljarna!

Enda gången Åkesson inte backade var väl när en telefonintervju med mig avbröt utfrågningen av Åkesson. I telefonintervjun, gjord på en p-plats i Fyrislund i förmiddags, tog jag upp 1) 33-punktsprogrammet, 2) Rinderheims repatrieringsprogram och hans plats på SD:s riksdagslista i år och 3) oförmågan att göra upp med Bunkern en gång för alla.

Svaret på min problemställning blev extremistens; för Åkesson svarade inte alls. Istället angrep han i känd ordning budbäraren av obehagligheter. Jag var enligt ordförande Åkesson en bitter människa som tvingades lämna SD när jag inte kunde få igenom mina fortsatta reformplaner. Nej, just det. Åkesson ville vid slutet av 2003 fortsätta med Mikael "Teutoburgerskogen" Jansson som ledare, och mitt förslag att göra Sten Andersson till politisk redaktör på SD-Kuriren var inte heller bra - Sten "var inte ideologiskt förankrad".

Låt oss hoppas att Åkesson pressas på svar om 33-punktsprogrammet, som ju faktiskt är ett dokument antaget av SD:s riksårsmöte!

Givetvis klipptes en hel del bort från vad jag sade till SVT. Jag berömde faktiskt Åkesson för hans försök till förändringsarbete. För min del framhöll jag dock att det är för tidigt att redan nu lita på SD:s goda vilja som ett parti inom "den konstitutionella arken". Vidare sade jag att jag tror att SD kommer att öka i valet, men inte nå 4%. Erfarenheten bevisar min tes, för inget annat parti har lyckats ta sig in i riksdagen, när det fortfarande ligger på bara ett par hundra aktivister/partiarbetare.

Det är frestande att säga att Åkesson gjorde ett bra jobb, men det är nu så att en partiledare som eliminerat alla träffytor blir en tråkig partiledare, och en tråkig partiledare ges inte absolut toppbetyg. Åkesson var väl heller inte alldeles påläst? Lite lustigt var det när programledaren pressade Åkesson på svar om SD:s kriminalpolitik och migrationspolitik. Det var jag själv som skrev dessa två program, och tydligen har Åkesson fortfarande inte lärt sig innebörden av t.ex. vandelsbegreppet i det befolkningspolitiska handlingsprogrammet och skrivningen om straffarbete i det kriminalpolitiska.

Summering: Åkesson är nog en bra kille innerst inne, men han behöver stå på tillväxt till 2010. Kasta inte bort din röst i höst; måste du rösta, rösta blankt!