27 juni 2006

"Det är hans privata ensak..."

Particentralen i Lund har fortfarande inte sänt ut direktiv om en "Knownothing"-policy till SD:s distrikt och lokalavdelningar. Distriktsordföranden Adam Marttinen intervjuas i Radio Sörmland angående kandidaterna på SD:s kommunala valsedlar i länet.

- Det fallet känner jag till och det upplevde jag inte som att det skulle vara något grovt.
- Han dömdes till 60 dagsböter för olaga hot. Det handlar om att han skulle ha hotat en 11-årig skolpojke.
- Ja, jag känner inte till exakt alla uppgifter kring det men det är sånt som händer och han har betalat det.
- Hur pass lämpligt är det att ha en sån här person på listorna?
- Ja, jag känner inte till alla uppgifter som du har sagt just nu men alltså man får ju se till vad det är också och det har han betalat sina böter för.
- En annan kandidat har inte betalat en krona i skatt 2002, 2003 eller 2004.
- Det är hans privata ensak. Jag känner inte till hans affärer.

Hur mycket känner Marttinen egentligen till? Bloggen får en obehaglig känsla av att SD helt lagt ner den ambitiösa vandelsprövning man använde sig av vid förra valet. Uppenbarligen känner Marttinen att han gjort bort sig, och försöker enligt Radio Sörmland stoppa sändningen av intervjun, eftersom "han bara vill vara offentlig hemma i Eskilstuna".