26 maj 2006

En svart dag på Aftonbladet

Inatt fick jag mejl från Anna Eklund. Hon skulle lämna Aftonbladet, skrev hon. Efter ett år som kolumnist där lämnar hon tidningen, och det är "inte frivilligt". Dagens kolumn, den sista, kom att handla om hennes kolumners starkaste tema, nämligen den svenska folksjukdomen flathet&feghet. Annas starka protester mot det politiskt korrekta samhällsklimatet blev väl till slut alltför obekväma för cheferna på Aftonbladet.

I sin sista kolumn skriver Anna:

"Jag vill ha en förändring hos gemene man. Att vi inte står med mössan i hand när vi vill ha någonting, utan faktiskt begär det som rättmätigen är vårt. Att vi inte böjer oss när politiker vill försämra. Inte bara sväljer när någon pissar på oss."

Jag kan bara hoppas att Anna Eklund får tillfälle att på något annat håll förgylla mina fredagar. Hon ger mig hopp om att vänstern och bolagshögern kan krossas.