10 augusti 2006

Spelar utseendet roll?

Jag såg i en kommentar på örebroaren Robert Boströms blogg att lulebon Andreas Ekström anser att "svensk är den som kulturellt sett är svensk. Anser man annat är man åt etnonationalismens håll." Ekström har säkert rätt, även om nog kulturnationalismen kan definieras på flera sätt.

Men Ekström har nog glidit iväg en bit från de ideologiska fundamenten hans parti programmatiskt vilar på. Jag citerar det stycke på sverigedemokraternas skolwebb jag själv formulerat en gång i tiden:

"De tyska nazisterna hade uppfattningen att folk och ras är samma sak. Sverigedemokraterna håller inte med om detta, för oss saknar rasfrågan politisk betydelse. Vår partiideolog Rudolf Kjellén (1864-1922) skrev en gång att folkbegreppet är "etnografiskt tillika", det vill säga att utseendet spelar roll för vilket folk man tillhör, men det är inte avgörande. I vårt program beskriver vi detta som att en svensk är den som andra svenskar anser som svensk."
Rätta mig om jag har fel, men är inte detta också vad Jimmie Åkesson någon gång har uttalat offentligt - att utseendet spelar en viss roll?