03 januari 2007

Alzheimerfonden också?


Jag fick högerpartiet de konservativas pressmeddelande i inkorgen idag, men det verkar vara samma meddelande som gick ut 21 december. Pressmeddelandet är undertecknat av partisekreteraren Oscar Lagberg, och jag får lov att säga att Lagberg går ut verkligt hårt. Sverigedemokraterna är hönstjuvar, vidhåller han, trots att konkurrentpartiet faktiskt lyckats få nya partisymbolen registerad hos Prv.

En nyhet åtminstone för mig är att Alzheimerfonden vid sidan av högerpartiet och dess studentförening också har begärt omprövning av registreringen av Sd:s partisymbol. Detta framstår som lite löjligt, eftersom alzheimerfolket inte använder sig av någon blåsippa som organisationssymbol, utan bara som symbol för en insamlingskampanj.

Alzheimerblomman syns här till vänster, vilket som jämförelse också sd-blomman gör.

Jag vidhåller att det var "fultag" av Björn Söder att välja ut just en blåsippa. När nu detta är gjort måste jag också kritisera högerpartisterna och alzheimerfolket. Man kan juridiskt inte lägga beslag på blomman blåsippa som sådan. Vad som kan skyddas som varumärke e.dyl. är en viss konstnärlig efterbildning av blomman. Lagberg borde gå på Sd på moralisk-politisk grund och lämna juridiken därhän.

  • 2007-01-03 21.00 Smärre redigering.