14 januari 2006

Ingen kvalitativ dominans för SD

"SD dominerar i bloggosfären", tycker SD-aktivisten Erik Hellsborn efter att ha studerat Bloggtoppen, där f.n. 3 av de 50 främsta politikbloggarna tillhör aktiva SD-are. Hellsborn fortsätter:

Om SD ser till att försvara och även utöka sin ställningen i bloggosfären kan det mycket väl få en positiv inverkan på höstens valresultat. Jag skickar därför en enkel uppmaning till alla partikamrater: Börja blogga!

Nu tror jag Hellsborn har lite för bråttom: Det är inte bara kvantitet som räknas, utan även kvalitet! En av de SD-are som började blogga i höstas när SD senast körde en börja blogga-kampanj var "Patrick S" i Järfälla, en av de aktivare deltagarna på SDU:s diskussionsforum på nätet. Denne yngling har sedan i november orkat med tre postningar, ungefär i paritet med övriga nykomlingar bland SD-bloggarna. Rubriken på Patricks senaste postning var "Vädra arslet mot mecka". Postningen inleddes på detta vis.

Min lillesyster på 10 år berättade förvånande för mig här om dagen om hur muslimerna i hennes skolklass flera gånger under varje dag ska vädra arslet mot mecka.

Jag förstår mycket väl att Patrick vill delta i partiets nya "Håna Muhammed"-kampanj. Inte för att jag själv brukar omnämna islam med någon högre grad av respekt, men det här känns dock som lite väl långt under bältet. Eftersom jag är Sveriges mest objektive "SD-hatare" har jag följande konstruktiva förslag till Erik Hellsborn:

Avråd från nya SD-bloggar! Se istället till att standarden hos Patrick S, Maeg, Erik Almqvist och Andreas Ekström höjs.