11 januari 2006

Dödsrosslingar?

Ibland brukar jag se JK Göran Lambertz på mitt sena kvällståg från Stockholm. Uppenbarligen jobbar han långa dagar. Nästa gång jag träffar på honom - ja, han reser faktiskt i andra klass - är jag nog frestad att smyga till honom en utskrift av Guds vredes blogg, postningen "dödsrosslingar?" från idag. Bland de oförlikneliga formuleringarna av Jeremias penna finner jag efter diskussionen om ljugande poliser följande:

JK:s provokationer bör ses i ljuset av att det snart är val. Han vet nog sen länge att en borgerlig seger kommer att betyda hans avgång. Det vi nu kan bevittna är således hans otäcka dödsrosslingar.

Personligen vet jag i grund och botten inte riktigt vad jag ska tycka om Lambertz. Helt klart är att han är socialdemokraternas man efter många år i departementskarriär och efter flera högprofilbeslut med slagsida åt vänster, under åren som justitiekansler. Men läser man Guds vredes blogg betvingas man alltid av Andens kraft: Denna gång svävar man inte i något tvivel om huruvida herr Lambertz styrs av demoniska andemakter.