10 januari 2006

Huruvida Karin och Svenska kyrkan ska lägga sig i...

Igår trodde bloggen att ev. Karin Långström-Vinge, Svenska kyrkan Skövde, känner sig bortglömd, när hon nu inte längre har komminister Kallin och prästupproret att skälla på. Karin postade nyligen en fundering kring om sverigedemokraterna borde bjudits in till pingstvännerna i Karlskrona. Karin gillar inte SD (vem gör f.ö. det?)

Pingstvännerna i Karlskrona hade alltså bjudit in även SD, när man bjudit in kommunpolitikerna i stan till pingstkapellet, för att försöka omvända dessa till kristendomen. Denna sak kommer säkert att diskuteras en hel del i Karlskrona. Men detta gör man nog bäst utan att Svenska kyrkan sticker sig osnutna näsa däri, ansåg jag: I och för sig tyckte jag Karin ställt en befogad fråga angående sverigedemokraterna. Men får inte ens frimicklarna vara ifred för dessa liberalteologer och feminister?

Idag gjorde så Karin en kommentar på bloggen, enligt följande:


Hej Tommy,

om du läser mitt inlägg ordentligt så ser du att jag inte tar ställning i frågan om Pingstkyrkan gör rätt i fråga om sd.

Jag konstaterar att det är högt i tak i Pingstkyrkan, dock inte när det gäller stödgrupper för hbt-personer.

Det var mitt ärende nr 1.

Ärende nr 2 är en diskussion om sd:s engagemang som är aktuell även inom Svenska kyrkan.

Med tanke på ert kyrkopolitiska program är jag inte förvånad över att du upprör dig över mitt inlägg, eller rättare sagt, att jag överhuvudtaget bloggar.

Jag känner mig inte bortglömd, men jag tänker inte hålla tyst för det.


Trevlig tisdag,

Karin



Här följer så bloggens replik:

Hej Karin,

tack för din input, som jag uppriktigt uppskattar. Egentligen var jag inte så upprörd som du antog, det var nog så att min aversion mot Svenska kyrkan av idag grumlade min analys av sakfrågan.

Kanske ville du ge igen för de personliga förolämpningarna i min ursprungliga postning, kanske gör du ett ärligt misstag. Jag är dock inte någon SD:are och tar inte SD:s parti på något sätt, mer än att jag gärna ger dem samma chans som alla andra i det politiska spelet.

Gå med Gud,

Tommy


Denna postning är en omarbetning av en postning om pingstvännerna i Karlskrona, SD och Karin Långström-Vinge igår