18 oktober 2005

Metablogg om Pinter

Mycket har redan sagts om årets litterära skandal, det faktum att den skabröse men ändå ointressante Harold Pinter tilldelats Nobelpriset i litteratur. I en tidigare postning ställde jag mig kort frågan om Nobelpriset kidnappats av Tiina Rosenberg fan club. Någon gubbe i Wien, Bengt O Karlsson, fick rapport om detta uttalande från min sida, och blev tydligen eld och lågor över denna träffsäkra karakteristik.

Vi hade verkligen inte tänkt blogga mer om Harold Pinter. Men så hörde vi honom berätta på svensk TV ikväll om vad han tänker säga i sitt Nobeltal i Stockholm: det blir ett politiskt tal, anti-Blair, anti-Bush, pro democracy and pro human rights. det blir grejer! Så Norberg, Munkhammar, Spectator, Martinsson, Erixon och andra Bushens voffsingar samt B-laget Dennis, Dibbuk, Tommy Funebo - vässa era tangentbord, ni har ju några månader på er.

Dennis Josefsson i Vetlanda tror att Bengt O. Karlsson i Wien måste röka något mycket konstigt för att klämma ur sig all skit, vilket Karlsson (som kunde konstateras ovan) oftast gör i pluralis majestatis.

Den ärade Josefsson har sedan dess sagt en del kloka ord om denne ansiktslöse Karlsson, som ju måste uppehålla sig i Wien enär hans närvaro å fosterjorden av allt att döma ej är välkommen. Bland annat anser Josefsson att Karlsson är en fjant. Det ligger väl kanske något i det konstaterandet (i en sexuell kontext), med hänsyn till Karlssons varma känslor för skalder som Jellinek och Pinter. Den idag närmast osårbare Dick Erixon tar Karlssons osansade utfall ("Bushens voffsing") med jämnmod och hänvisar till Hitchens väl avvägda kritik av hela den korrupta svenska akademin. "NOBEL - KOMMUNISTERNAS FINASTE MEDALJ" är vad Erixon talar om.

Låt oss avböja vår sanktion av denna galenskapens guldmyntfot och se vad som händer. Låt oss också hoppas att en lång tystnad sänker sig över denne skurkaktiga skrävlare som alltför länge gjort sig bred där uppe på scenen.

Jag vet inte hur mycket jag själv skulle behöva häva ur mig över Harold Pinter. "Skurkaktig skrävlare" tycker jag låter bra. Det omdömet kunde gärna få gälla även för Horace Engdahl själv. Eftersom Nobelpriset inte delas ut förrän i december kommer säkert fler tillfällen uppenbara sig, där jag kan säga kloka saker om Tiina Rosenberg, Elfriede Jellinek, Harold Pinter m.fl. personer.