29 oktober 2005

JSW dag 3: Inbördesstriderna i SD eskalerar

Inbördesstriderna inom Sverigedemokraterna eskalerar, något som bloggen uppmärksammade igår. Idag inträffade något som väl inte inträffat sedan det skar sig mellan framstegspartisterna och bss:arna i Sverigepartiet 1987: Anklagelser om ekonomiska oegentligheter. Rätta mig om jag har fel - men det ekonomiska bråket med ND offentliggjordes aldrig, och såvitt jag kan påminna mig beskylldes aldrig Zeilon för fuffens med kosingen.

Nu går iallafall partikassören Arnold Boström ut i Trollhättans Tidning, och det verkar som om han vill angripa den krets som behärskar SD:s västdistrikt.

"Det har förekommit rykten om att allt inte gått rätt till", säger Boström till tidningen. Förre distriktsordföranden Gorm Lind erkänner att han lånat pengar av SD Trollhättan för att köpa en vakthund. Det framgår av artikeln i Trollhättans Tidning att man fått tips "via källor" om brister i bokföringen hos lokalavdelningen. Det framgår även att SD:s partistyrelse känt till det hela, men velat vänta med räfst till efter valet 2006.

Mycket lite inträffar av en ren slump. Detta gäller inte minst skeendena inom SD. Partistödsaffären i Trollhättan påminner en hel del till sitt upplägg om den misslyckade attack som Johan Rinderheim gjorde mot SD Helsingborg 2003. Det handlade den gången om beskyllningar om fiffel med interndemokratin. För övrigt skulle Arnold Boström aldrig någonsin dra igång intriger på egen hand; han är tjänsteman ut i fingerspetsarna och ser alltid till att ha ryggen fri. Ända sedan Jonas Åkerlund slog vantarna i bordet inom stockholmsdistriktet är dock Boström lojal mot Rinderheims styrande klick inom distriktet.

Partiledningen i SD har ännu inte uttalat sig i denna affär - Boström är idag endast suppleant i partistyrelsen. Jag tror mig kunna utgå från att Björn Söder gnisslar tänder, och att det inte kan uteslutas att det lumpna angreppet mot Gorm Lind leder till öppet krig mellan SD:s partiledning och Bunkern.