06 april 2006

Janssons samvete talar

I en postning 30 mars frågade sig bloggen om sverigedemokraterna övergivit sin ickevåldsstrategi i och med avsatte partiordförandens Mikael Jansson handgripliga tillrättavisning av en vänsterslyngel i samband med partiets riksårsmöte i Norrköping.

Postningen har av allt att döma fått Jansson att rådbråka sitt samvete. Kanske har nye partiordföranden Jimmie Åkesson förebrått honom. Åkesson företräder ju en mer radikalpacifistisk linje.

I förmiddags gick i alla fall Jansson ut i försvar för sitt handlande, genom en text publicerad på mikaeljansson.org. När sverigedemokrater ska stoppas till varje pris, görs ingenting för att stävja den politiska vänsterns våld, konstaterar Jansson inledningsvis.

Jansson blev polisanmäld för misshandel på grund av vad som hände den aktuella kvällen. Sin egna version av vad som hände när Jansson lämnade Guskelovskällaren beskriver han så här:

"Efter ett 500-tal meter blev min kamrat plötsligt nedslagen. Han fick ett jack över ögat med kraftigt blodflöde. Den person som hotat mig personligen inne på restaurangen vid ett flertal gånger, var med bland våra oönskade förföljande. Han spottade på en annan av mina kamrater och verkade kasta sig över honom. Jag handlade, men inte i panik, utan i vetskapen om att jag skulle kunna avvärja ytterligare en misshandel. Med hjälp av nödvärnsrätten sökte jag skydda min kamrat. Jag högg tag i personens jacka, vände honom om och tryckte upp honom mot väggen".

Vi kan redan här känna att det är beredskapspolisen Jansson som talar. Mer så i den på juridisk prosa avfattade fortsatta berättelsen:

"Sålunda sökte jag envarsgripa honom på ett sätt som inte skadade någon. Man har rätt att på bar gärning eller flyende fot gripa person som begår brott som kan ge fängelse".

Hur det hela slutar rättsligt avgörs bl.a. av om den "tillrättavisade" ynglingen kan uppvisa ett rättsintyg på de skador han påstår att Jansson åsamkat honom. Bloggen ställer sig förstås bakom Janssons och hans bodyguards rätt att använda nödvärn, men lägger, även om våldet begränsat sig till just nödvärn, ändå en del av det moraliska ansvaret på deras parti: Varför håller SD riksårsmötesbankett mitt i centrala Norrköping - vill man provocera fram våldsamma bråk?