09 april 2006

Konstlat medlemstal

Antalet medlemmar i sverigedemokraterna har gått svagt uppåt ända sedan Tor Paulsson tog över partiet 1998. Varför? Från färsk statistik vet vi att 67% av befolkningen avskyr SD mer än något annat. Detta betyder att det finns en del att hämta från övriga 33%, av vilka omkring 20 procentenheter enligt Integrationsbarometern har rasistiska eller starkt främlingsfientliga attityder, men som ändå i allmänhet finner SD alltför extremt.

Bloggaren Yastory är representativ för SD:s ökning de senaste 2-3 åren: Han är medlem i alla partier:

"Idag är jag medlem i tio partier, inklusive Sverigedemokraterna. Jag funderade länge, men jag måste löpa linan ut om jag ska vara sann mot idén.

Det känns skönt. Min självkänsla känns nu osårbar. Hur ska jag kunna bli besviken? Och hur kan andra bara vara medlemmar i bara ett enda parti?
"