14 april 2006

Fungerar cyberdemokrati i längden?

Här på bloggen har jag fokuserat en del på primärmaterial. Jag tänkte fortsätta med det i denna postning, där jag belyser problemen med att försöka sköta hela interndemokratin i ett politiskt parti helt på nätet.

Skälet till postningen: De ihärdiga rykten just nu inom piratpartiet att det egentligen är Tor Skude som vunnit provvalet för riksdagsvalsedeln, och inte partigrundaren och förre MUF-medlemmen Rick Falkvinge.



Christian Björklund

Posted 2006-Apr-09 22:52:52 Group: Party Members Last Login: Yesterday @ 15:56:21
Posts: 107, Visits: 353

God kväll!
Fick här ett telefonsamtal från en man som hade några frågor. Ställer dem här i forumet om någon annan är intresserad...

1.) Exakt vart står servern som innehåller databaserna till röstning av styrelse, vallistor med mera?

2.) Finns det någon opartisk kontrollant?

3.) Vilka personer exakt har tillgång till servern där databaserna finns? (Som tekniskt sett skulle kunna ändra i en databas)

4.) Och i så fall handlar någon röstning om någon av dessa personer?

Mvh Christian

Ordförande för Piratpartiet Skaraborg! (20. Västra Götalands läns östra) Kommun: Töreboda

-------------------------------------------------- -----------
Vi söker lokala eldsjälar i Skaraborg. För mer info besök oss i forumet!

Post #17688

John Nilsson

Posted 2006-Apr-10 00:37:49

Styrman Group: Party Members Last Login: Today @ 02:37:43 Posts: 652, Visits: 955

lol, det här blir roligt.

Post #17742

fredux

Posted 2006-Apr-10 05:38:36

Utkik Group: Party Members Last Login: Today @ 17:03:31 Posts: 83, Visits: 120

Jag har hört att den står hemma hos Rickard. Men jag kan ha hört fel.

Post #17783

Anders Forsman

Posted 2006-Apr-10 08:47:03

Förstepirat Group: Party Members Last Login: Today @ 15:17:08 Posts: 276, Visits: 617

Skickade själv en fråga till Rick att jag "glömt" en person och undrade om jag i efterhand kunde få in den.

Ricks svar:

"Admins har ingen möjlighet att ändra röster i efterhand... finns ju en klar poäng med det, som inses lätt. Skicka med det som parameter till den nya styrelsen när de tittar på resultatet av provvalet, det är nog det enklaste."

Det gjorde mig tillfreds då, men efterhand så ställer jag frågan till er som är mer bevandrade med forum. Kan man verkligen inte ändra som moderator eller typ rösta på hur mycket som helst? Jag vill ha svar på frågan för att eliminera alla tänkbara möjligheter till att detta kan ha skett.

Kan man verkligen inte ändra, så är jag nöjd. Kan man ändra - tja då är ju den här omröstningen lika värdfull som en säck potatis.

"Min röst i höst? Pirat så klart!"
Lite kladd o kludd av mig

Post #17805

Jessica Rickardsson

Posted 2006-Apr-10 09:07:07

Group: Forum Members Last Login: Today @ 16:17:54 Posts: 56, Visits: 111

Anders Forsman (2006-Apr-10)
Kan man verkligen inte ändra som moderator eller typ rösta på hur my ett gott skratt | 13.04.06 - 6:12 pm | #

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.piratpartiet.just.nu/
ett gott skratt | 13.04.06 - 2:31 pm | #

--------------------------------------------------------------------------------