17 juni 2005

Den partilöses förklaring

Som tidigare anmälts på denna sida har ju f.d. partisekreteraren i Sverigedemokraterna (SD), Janne Milld, lämnat partiet. På sin personliga webbsida förklarar han varför. Han säger bl.a.

Det har ju förekommit fall där SD-medlemmar lämnat partiet för att sedan kasta sig i armarna på de politiskt korrekta med anklagelser om hur "rasistiskt" SD är. Jag tillhör inte den kategorin, jag söker inte samhällsupplösarnas bifall.

Jag håller alldeles med den gode Janne. Det vore fel, anser jag, att anse SD som parti som mer rasistiskt än något annat parti, och att med sådana anklagelser kasta sig i "samhällsupplösarnas" armar. När jag själv av samvetsskäl såg mig nödsakad lämna SD sade jag däremot som det var, nämligen att det i SD finns nazistiska tendenser och en hemlig agenda.

Vad som är mest samhällsupplösande - nazism, kommunism, nyliberalism eller annat - kan debatteras. Något (objektivt) sant svar finns inte få. Vad som är säkert är att samhällsförändring genom parlamentariskt arbete fordrar massornas stöd.