08 augusti 2005

Åsa Nisse-teologi?

Ha tolerans, för maktens skull. Den moderna tidsåldern går i humanismen och toleransens tidstecken. Tankar kan göras gällande om det mänskliga släktet är på gång att genomgå en utveckling till ett högre medvetande från den dräpande principen till toleransens accepterande.

Så inleds den andra krönikan från Sverigedemokraternas (SD) säregna toppkandidat i Gävle. Vi talar om Margareta Sandstedt. Tre språkfel och tre oklara formuleringar på tre meningar. Det är svårt att avgränsa sig när man försöker citera ur krönikan; den innehåller så många idiotier och språkliga monstrositeter att den borde huggas i sten och bevaras för eftervärlden och dess samlingar.

...naturlagar som orsak och verkan...den nya tidsålderns toleransinfluens med syfte att missbruka begreppet till att bli en katalysator till diktaturen...fårahjord... underdånighet inför överheten då denna ska ses som Guds tjänare...Man höjer ett fromt pekfinger i luften och påsätter sig en intolerant rynka mellan ögonbrynen då röster höjs mot ett politiskt liberaliseringsarbete...toleransens dimmiga rökpelare gått rundgång i landet vad gäller lagstiftning, det kristna arvet och en socialpolitik som avkrävt den...en liksidig världsbild...Kyrkan fungerar idag som lydkung under socialismen och har antagit en väktarroll där uppdraget går ut på att verbalt likvidera socialismens motståndare...Tre präster intog samma bannlysande ton om den politiska oppositionen...Uttalandet behövde inte fördjupas då kyrkans män inte anser sig behöva underkasta sig en dialog med den förvisade samhällsgruppen...

Sandstedt drar sig inte ens för att smäda Jesus Kristus Nasaréen, i det hon felaktigt reciterar Matteus 20: Eller varför Jesus inte ville bota en samarsik kvinna därför att hon tillhörde fel folkgrupp som av honom kallades så nedvärderande som hundar, vilka inte skulle äta av barnens mat...

Läser vi i Folkbibelns Matt. 20, från versen 21, läser vi istället: Jesus lämnade platsen och drog sig undan till området kring Tyrus och Sidon. Då kom en kanaaneisk kvinna från dessa trakter och ropade: "Herre, Davids Son, förbarma dig över mig! Min dotter är svårt besatt." Men han svarade henne inte med ett ord. Hans lärjungar gick då fram och bad honom: "Skicka i väg henne! Hon följer ju efter oss och ropar." Han svarade: "Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus." Men hon kom och föll ner för honom och sade: "Herre, hjälp mig!" Han svarade: "Det är inte rätt att ta brödet från barnen och kasta det åt hundarna." Hon sade: "Jo, Herre, också hundarna äter smulorna som faller från deras herrars bord." Då svarade Jesus henne: "Kvinna, din tro är stor. Det skall bli som du vill." Och från det ögonblicket var hennes dotter botad.

När Sandstedt åberopar Frälsaren som exempel på den intolerans hon förkastar misstar hon sig alltså helt. Matteus 20:21 ff är istället ett avsnitt i Skriften som utsträcker evangeliet från egendomsfolket till alla folk. Med andra ord - här finner vi alltså inklusionen, den tolerans som Sandstedt efterlyser!