02 augusti 2005

Feministerna växer sig starkare

Redan från lanseringen före sommaren har Feministiskt Initiativ (FI) lidit av en slagsida mot den rena stolligheten, eftersom man fört fram taleskvinnor som exempelvis genusprofessorskan och queerteoretikern Tiina Rosenberg. Nu ser det dock ut att ljusna, i det att FI tydligen är starka nog att stöta ut Rosenberg ur den ledande kretsen:

Tjejerna är bra, men även feminister jobbar alltid ur ett heteroperspektiv. Det är jättetråkigt. Jag gör mitt bästa, men när det kommer till kritan är folk jävligt homofoba, säger Rosenberg idag i Svenska Dagbladet. På frågan om vad hon tänker göra om FI inte fogar sig efter hennes krav säger Rosenberg vidare:

Då kan jag inte fortsätta. Jag har engagerat mig i de här frågorna i så många år, jag kan inte kompromissa bort det. Om inte HBT blir en profilfråga för Fi så får det vara för min del. Då tackar jag för mig och önskar alla lycka till.

Förhoppningsvis innebär denna händelseutveckling att FI blir starka nog att dränera socialdemokraterna, folkpartiet, vänsterpartiet och miljöpartiet på så mycket stöd att FI blir en destabiliserande kraft i riksdagen!