21 december 2006

Jag fick rätt mot DN

I morse kritiserade jag Dagens Nyheter (DN) för att man skrev om Inger-Siv Mattsons förmodade artikel i nya numret av Folkets Nyheter. En kommentar till postningen tyckte att jag gick för långt:
"Hon skriver i en nazisttidning, heter det."
Vad skulle din etikettering av skiten i fråga bli?
Tja, hur skulle jag göra? Jag hade kunnat formulera mig som DN självt gjort under dagen, när man kraftigt justerat rubrik och ingress. Nu står det: "Sverigedemokrat debatterar i extrem tidskrift. Nu kommer nya tecken på samröre mellan sverigedemokrater och nazister." I morse stod det: "Sverigedemokrater och nazister samverkar."

Gjorde DN rättelse efter att ha läst bloggen? Tanken är svindlande (ha ha!), men sannolikt har Inger-Sivs bgf-nätverk på stört kört igång en indignationskampanj per telefon till DN, vilket snabbt fick denna bedagade avisa att göra bättring.

För övrigt anser jag inte automatiskt att Folkets Nyheter är en nazisttidning. Enligt DN ges Folkets Nyheter ut av Nordiska förbundet, en organisation som har målsättningen "att arbeta utomparlamentariskt eftersom demokratin aldrig kan rädda svenska folket från etnisk undergång". Så kan man resonera om man är nazist, men det finns även andra politiska riktningar som kan tänkas dela synsättet med nazisterna.

Nu har i alla fall DN rättat sig och återgått till acceptabel nyhetsjournalistik.