24 juni 2006

Jan-Åke Isaksson intervjuas i tidningen

Sverigedemokraten Jan-Åke Isaksson, kommunfullmäktigeledamot i Ystad, är en av de mest jovialiska aktivisterna i sverigedemokraterna. Han har gjort sig till ovän med få, och det är inte många inom partiet som tycker illa om honom. Hade han inte sagt ifrån sig på eget bevåg hade han säkert suttit kvar i partistyrelsen än idag.

Men nu har Jan-Åke gått och låtit sig intervjuas i tidningen, och det skulle han inte ha gjort. Han intervjuades häromdagen i Ystads och Trelleborgs Allehanda. Tidningen sammanfattade intervjun med orden "en lika intressant som beklämmande studie i fåkunnighet, etnisk självupptagenhet och grumlig nationalism". Omdömet från tidningen är nog en överdrift, men det var ingen bra intervju för SD.

Några av Isakssons fadäser:
  • En mindre miss: "Förr hade vi en bättre ekonomi". Tidningen citerar då Statistisk årsbok enligt vilken den privata konsumtionen har tredubblats sedan 1950
  • Okunskap om partiets påstådda ideologiska fundament: Vad är svensk kultur? "– Ja det är det som är problemet. Det har politikerna sen en del år tagit bort så vi vet inte längre vad det är som är svenskt längre."
  • Icke-europeiska adoptioner: "Jag är fortfarande frågande om man ska göra det. Jag motsätter mig det inte, men jag ser helst att de adopterar ett svenskt barn."
  • En mycket större miss: "- För att ett land ska vara tryggt ska det vara en religion...- Om en svensk kvinna skulle konvertera till islam och bära slöja, skulle hon vara svensk då? - Nej. Svenskar har inte islam i sig.", säger Isaksson, trots att partiledaren Åkesson bara häromveckan officiellt omfamnade islam och bekräftade att han själv mycket gärna skulle gift sig med en muslimsk kvinna.
    Katastrofen: Isaksson avslöjar förnyelsen som inte mer än bländverk.
  • "Isaksson röstade på Sverigedemokraterna första gången 1994. – Det fanns inte en fråga utan att jag stod bakom det. Jag tänkte: kan det verkligen finnas ett parti som är på detta sätt? "
  • "- Under resans gång har jag inte heller hittat någon fråga som jag inte ställt mig bakom. Det är det som är så fantastiskt".

    Om man gillade 100% av det SD stod för 1994, hur kan man då gilla 100% av vad SD står för 2006? Det stämmer givetvis inte med verkligheten.

    Det var ingen bra intervju för SD. Det var inte alls samma katastrof som när andrevicen Torbjörn Kastell intervjuades av Mustafa Can, men nog för att den luttrade funktionären i den sverigedemokratiska particentralen i Lund borde börja fundera över "Knownothings" som ett föredöme i kontakterna med media.